Projekt historier
Uddannelses-
afdelingen
TC India
Fra festtidsskrift, som TC India har lavet i forbindelse med deres 10 års fødselsdag:
"TIBET CHARITY Celebrating 10 years of service of a nation in exile" (2014)
Uddannelsesafdelingen
Introduktion
Da tibetanerne først satte fod på indisk jord som flygtninge i 1959, understregede H. H. Dalai Lama og den nu afdøde premiereminister i Indien, Pt. Jawarharlal Nehru, behovet for straks at starte skoler op for unge tibetanere, så de kunne bevare deres kulturelle identitet i eksil og blive kommende nyttige borgere i et fremtidigt Tibet. Imens Departementet for Undervisning under Den Centrale Tibetanske Administration (CTA), varetager den overordnede udvikling af uddannelse i det tibetanske eksilsamfund, forstår Tibet Charity også betydningen af at give kvalitetsundervisning til tibetanere i eksil. Selvom om vi bestræber os på at støtte tibetanske skoler under CTA, har vi også udviklet vores egne undervisningsprogrammer, hvor vi formidler uddannelse til dem, der ikke har haft muligheden for at gå i skole - med specielt fokus på de nyankomne fra Tibet.
I vores uddannelsesafdeling er vores undervisning delt op i to kategorier:
Forløb "i huset"
A. Engelskundervisning
Uddannelsescentret giver gratis engelskundervisning til voksne tibetanere - engelsk er ikke kun vigtigt for de, der søger arbejde, det er også meget brugbart for alle i dagligdagen i Indien. Engelsk er tillige nødvendigt for dem, der gerne vil videreuddanne sig og endeligt også for dem, der har planer om at rejse til udlandet.
Vores forløb i engelsk er beundret vidt og bredt for hvor velorganiseret og for hvor professionelt det er. Vi tager imod erfarne frivillige lærere med kvalifikationer til at undervise i engelsk som et sekundært sprog. Hvert år har vi to semestre som løber omtrent fra marts til juli og fra august til december. Der er mulighed for at få begynderundervisning og op til øvet middelniveau og hver modul er på to timer dagligt fra mandag til fredag.
B. Computerundervisning
Computerundervisningen blev oprindeligt startet for at formidle meget efterspurgte IT færdigheder til arbejdssøgende mennesker. Vi tilbyder nu også computerundervisning, der hjælper mennesker i deres dagligdag.
Lærere
Tibet Charity har en blanding af tibetanske og udenlandske lærere.
Timerne i den grundlæggende undervisning i engelsk, timerne i computerundervisning såvel om timerne i grundlæggende uddannelse, bliver varetaget af tibetanske lærere. Lærerne er alle erfarne og er kvalificerede til at undervise i engelsk som deres andet sprog.
De frivillige lærere kommer ofte for et semester men enkelte holder så meget af oplevelsen, at de kommer igen. Det er ikke nemt at rekruttere udenlandske frivillige. Imidlertid har de, som kommer, gjort sig den erfaring, at det at undervise i Tibet Charity er en givende og dybt berigende og inspirerende oplevelse. Mange af de udenlandske frivillige er interesserede i tibetanernes situation i eksil og Tibet Charity organiserer en tur for dem til et lokalt tibetansk settlement, som indbefatter et besøg på en tibetansk skole og et kloster.
Studerende
Over 80 procent af de studerende på Tibet Charity er voksne tibetanere og er mest de, der er ankommet fra Tibet. Dog omfatter dette også tibetanere, som er født i Indien men som stadig har brug for hjælp med deres uddannelse.
Vi tager også imod studerende fra Thailand, Bhutan, Vietnam, Korea, Rusland, Nepal og Mongoliet, såvel som fra andre dele af Indien, som Ladakh og Sikkim.
Udtalelser
Udtalelse fra frivillig lærer, der kommer igen og igen:
Glade, højt motiverede og hårdtarbejdende studerende!
„Jeg er så imponeret med Tibet Charity, at jeg bare bliver ved med at vende tilbage! Jeg blev pensionist efter at have undervist i 30 år i engelsk som et sekundært sprog for flygtninge og immigranter i England og Australien. I 2011 startede som frivillig engelsklærer for Tibet Charity.
Det første, der imponerede mig var, at skolen var ekstremt velorganiseret. De udbudte klasser var organiserede i seks niveauer og fulgte et fastsat curriculum. De studerende blev testede ved starten og fik også en afsluttende test, for at sikre, at de studerede på det relevante niveau og at deres indlæring havde det rigtige tempo. Det næste, der imponerede mig var, at personalets professionelle tilgang. På trods af, at de arbejdede på et begrænset budget, gjorde lederen og hans ansatte sig alle anstrengelser for at opretholde høje standarter for deres arbejde. Det, er imidlertid imponerede mig mest, var de studerendes kaliber. Mine studerende kommer fra forskellige baggrunde og har forskelllige historier - men de har alle et brændende ønske om at lære engelsk. På trods af de forhindringer, som mange er oppe imod, kommer de til time hver dag, glade, højt motiverede, hårdt arbejdende - aldrig klagende og altid villige til at deltage aktivt.
De opgiver aldrig håbet og er sådan en inspiration at undervise.
Så - jeg vender tilbage til Tibet Charity hvert år og jeg bliver ved med at blive imponeret. Det er en fremragende organisation, som formidler en uvurderlig tjeneste til sit lokalsamfund og jeg føler mig heldig, at jeg har fået muligheden for at give mit lille bidrag til det kæmpearbejde Tibet Charity gør.“
Margaret – frivillig lærer i engelsk som sekundært sprog
Endnu en udtalelse fra en lærer:
Rinzin Wangmo – tidligere koordinator for undervisningsafdelingen
Rinzin Wangmo har været hos Tibet Charity i 6 år og i den tid har hun undervist i engelsk, såvel som hun har været koordinator af undervisningsafdelingen. Hun har hjulpet med at rekrutere udenlandske lærere, som hun har hjulpet med at føle sig til rette i McLeod Ganj og Dharamsalas dagligdag. Da hun er en af lærerne med mest erfaring ho Tibet Charity, tænkte vi, at vi ville stille hende et par spørgsmål.
"Hvad er dine gladeste minder fra at undervise hos Tibet Charity?
Rinzin Wangmo:
"Jeg tror det er at se den forskel, der er på de studerende, når vi kommer til årets slutning og vi har vores afslutningsceremoni. Det giver mig en dyb tilfredstillelse at se, hvor meget de studerende har lært. Det er også godt at se dem få nye jobs og at der endda er nogen af dem, der rejser til udlandet for at påbegynde et nyt liv."
"Hvad er de største udfordringer, du har stået ansigt til ansigt med i den tid du har arbejdet for Tibet Charity?"
Rinzin Wangmo:
"Jeg tror det er at undervise voksne studerende, som har haft meget lidt eller ingen erfaring med formel skolegang. Også det, at nogle lærer engelsk for allerførste gang - hvilket helt sikkert er en udfordring."
Rinzin Wangmo – tidligere koordinator for undervisningsafdelingen
To udtalelser fra studerende:
Gundum Samten – engelskstuderende 2014
„Mit navn er Gundun Samten. Jeg kommer fra øst Tibet. Jeg ankom til Dharamsala i 2010, og jeg har været studerende hos Tibet Charity siden 2012. Jeg har gennemført forberedelse til mellemniveau og mellemniveau undervisningen og studerer nu på øvet mellemniveau. Jeg plejede at tage nogle andre undervisningstimer i McLeod Ganj, men hos Tibet Charity har jeg lært meget mere, fordi her er lærerne virkelig meget erfarne og lærebøgerne er af en virkelig høj standard. Her kan jeg studere de fire grundlæggende sproglige evner: lytning, tale, læsning og skrivning. Det har virkelig hjulpet mig meget og jeg er meget taknemlig. Min oprigtige tak til vores inspirerende lærere, Tibet Charity’s kontor og hele personalet hos Tibet Charity for deres gavmilde bidrag.“
Gundum Samten – engelskstuderende 2014
Tenzin Gyatso
„Mit navn er Tenzin Gyatso. Jeg er kommet fra Tibet. Efter min flugt fra Tibet i 1993 har jeg studeret tibetansk buddhisme i Indien i 20 år. Det er et par måneder siden jeg begyndte på Tibet Charity’s "Åben Uddannelse for Voksne". Jeg får undervisning i engelsk og computerbrug. Jeg er ovenud glad og taknemlig over at organisationen giver mig denne mulighed. Jeg oplever, at hele personalet er ekstremt hjælpsom, venlige og gavmilde. De gør sig ekstra umage med at hjælpe de studerende med deres studier og vise dem den rette vej. Jeg vil personligt gerne takke de involverede beslutningstagere og personalet i Tibet Charity for deres hjælp. Tak!“
"Må fred herske på jord"
Tenzin Gyatso
Uddannelses-
afdelingen
TC India
Fra festtidsskrift, som TC India har lavet i forbindelse med deres 10 års fødselsdag:
"TIBET CHARITY Celebrating 10 years of service of a nation in exile" (2014)
Stipendier og sponsorater
Blot at være god til at studere er ikke nok for de børn, hvis familier har alvorlige økonomiske udfordringer. Efter at de har afsluttet skolen, er de i alvorlig fare for at miste dres focus i livet, da deres forældre ikke har penge til at kunne sende dem videre i uddannelsessystemet. Vores stipendiesystem har reddet mange børn fra at fare vild og miste deres vej fremad – og de er nu blevet brugbare og produktive medlemmer af samfundet.
Vi er meget taknemmelige for vores sponsorer – især Tibet Charity Danmark, Tibet Charity Sverige, Red Tibet Østrig, Nyamthak Rogpa Frankrig, Bill & Bonita Australien og mange flere enkeltpersoner for deres venlige støtte. Uden deres støtte ville vi aldrig være lykkes med vores bestræbelser med at støtte disse unge studerende.
Med start i 2007 er det lykkedes os at give stipendier til 80 studerende, som følger:
Medicinsk linie: 38
Computer relaterede uddannelser: 15
Undervisningsrelaterede uddannelser: 8
Management: 9
Tibetansk medicin astrologi: 2
Andet: 8
I alt: 80
Udtalelse fra studerende:
Kære Tibet Charity:
"Tashi Delek"
„Jeg benytter lejligheden for at takke Jer og min sponsor for Jeres venlige støtte og for at gøre mit liv mere behageligt i denne konkurrerende verden.
Jeg vil gerne fortælle jer, at jeg allerede har fuldført mit computerkursus i november 2010 fra Vocational Center i Selakui, et sted, der ligger tæt ved Dehrudun. Mit kursus varede i to et halvt år. Jeg fuldførte kurset med gode akademiske resultater. Efter jeg afsluttede kurset, deltog jeg i nogle workshops, dr handlede om computer og om personlig udvikling. At deltage i dem har givet mig virkelig gode muligheder for at udveksle viden med mennesker med mange forskellige typer af job. Jeg er virkelig glad for at dele med Jer at jeg arbejder som bogholder for Sambhota Tibetanske Skole i Puruwala, området, hvor jeg bor. Jeg har fået denne gyldne mulighed for kunne forsørge mig selv og tjene mit lokalsamfund som bogholder på grund af den venlige støtte jeg har fået af Tibet Charity.
Jeg oplever at Tibet Charity har haft en nøgleposition i at give mig dennem gode platform hvorfra jeg kan starte min karriere. Med Tibet Charity’s hjælp, kan jeg idag klare mig selv.“
Uddannelses-
afdelingen
TC India
Fra festtidsskrift, som TC India har lavet i forbindelse med deres 10 års fødselsdag:
"TIBET CHARITY Celebrating 10 years of service of a nation in exile" (2014)
Undervisningsprogrammer ud-af-huset
Introduktion
Sideløbende med vores undervisningsforløb "i huset" har vi også prøvet på at hjælpe udviklingen af uddannelse i det tibetanske lokalsamfund i samarbejde med institutioner som Departementet for Uddannelse, CTA, Sambhota Tibetansk Skole Samfund, TCV (Tibetanske Børns Landsby), og Tibetanske Hjems Fond.
Programmet hjælper på tre forskellige måder: Gennem forløbet for skoleudvikling, med workshops og seminarer, og gennem stipendier og sponsorater. Imidlertid er evnen til at gennemføre disse tiltage stærkt afhængig af, om der er rejst de dertil nødvendige midler.
Programmet for skoleudvikling
Med dette program prøver vi at hjælpe nogle skoler med at forbedre deres grundlæggende arbejdsbetingelser, med det formål at skabe betingelser, der er mere fremmende for indlæring. Vi har hjulpet med at skaffe vintertøj, bøger, papir og skriveredskaber, møbler, computer udstyr og redskaber til sundhedspleje.
Vi har også hjulpet med at forbedre det generelle niveau for ernæring og vi har grundlagt køkkenhaver. Med vores hjælp har det også været muligt at tage på enkle skoleudflugter.
Udtalelse:
En tibetansk skole i Shillong takker Tibet Charity
"Jeg takker Tibet Charity og dets venlige støtter på vegne af de studerende og personalet på Sambhota Tibetanske Skole Shillong. De undervisningsmaterialer og undervisningshjælpemidler, som vi har fået doneret, har gjort klasseværelserne flottere og mere levende. Det har hjulpet os med at forbedre elevernes indlæring, hvilket var åbenlyst ved vores sidste skoleårs afslutning.
Vi har også brugt nogle af de midler, vi modtog på at holde en udstilling om Tibet. Samtidigt er vi taknemlige for at Tibet Charity sponsorerede nogle undervisningsudflugter for de elever, der ikke kunne tage hjem i sommerferien. Vi takker Jer endnu engang fra det dybeste af vores hjerte."
Nmagyal Yemphel – skoleleder
Uddannelses-
afdelingen
TC India
Fra festtidsskrift, som TC India har lavet i forbindelse med deres 10 års fødselsdag:
"TIBET CHARITY Celebrating 10 years of service of a nation in exile" (2014)
Workshops og seminarer
1. Vi arrangerede workshops for de naturvidenskabelige lærere på alle tibetanske skoler i Indien og Nepal, så de kunne forbedre deres undervisningsmetode i lydhørhed for hvad deres studenrende har behov for og er interesserede i. Disse workshops blev afholdt på fire forskellige skoler i forskellige dele af Indien med det formål at kunne nå ud til alle lærere i naturvidenskabelige fag i tibetanske skoler under anden administration.
2. Vi organiserede camps for eleverne i de naturvidenskabelige fag for at vise dem, at det at lære naturvidenskabelige fag kan være sjovt og det ikke (nødvendigvis) kun sker i lukkede omgivelser som et videnskabeligt laboratorium eller et klasseværelse.
3. Vi organiserede en workshop om karrierevejledning og motivation for de studerende, der er på vej til at videreuddanne sig i Chandigarth, så vi kunne danne sig et bedre billede af de jobmuligheder, der er tilgengelige for dem på grundlag af de fag de vælger. De blev også undervist i hvordan man håndterer en jobsamtale, skriver en CV, osv.
4. En religionslærer workshop blev delvist betalt for at gøre det muligt for Departementet for Uddannelse at organisere en workshop for disse lærere på de forskellige skoler.
Adresse
C/O Gunver Juul
Hvedevænget 1
3230 Græsted
Telefontid
Onsdage kl. 10-12 på tlf. 22 40 72 30
(især vedr. sponsorater, uddannelsesprojekter og økonomi)
Vi forsøger at være på
kontoret i telefontiden,
men hvis der ikke træffes
nogen, så prøv venligst igen
– på forhånd tak.